Wednesday, February 23, 2011

Revolusi Dunia: Rasulullah Ikon Muslim Profesional


"Untuk melihat nasib sesebuah negara di masa hadapan, lihatlah pada golongan remajanya hari ini."

Ungkapan ini sering didengari. Ia merujuk kepada golongan remaja, yang merupakan 'medium ramalan' satu-satu bangsa atau sesebuah negara pada masa hadapan .Ungkapan ini jika dilihat dengan lebih mendalam ada benarnya.

Lembaran sirah telah membuktikan golongan remaja (pemuda) di zaman Rasulullah SAW merupakan golongan avant-garde*, aset terpenting disaat permulaan wahyu hinggalah ke fasa perkembangannya.

Golongan Avant-garde

Lihatlah peribadi Saidina Ali Karamallahu Wajhah, si pengganti tidur di katil Rasulullah. Atau, Mu'az bin 'Amr yang berani mencari Abu Jahal di medan Badar.

Telusuri jua kisah Zaid bin Harithah, Abdullah bin Umar, Zaid bin Tsabit, Usamah bin Zaid dan ramai lagi ikon remaja yang melalui proses pentarbiahan Rasulullah hingga lahirlah mata-mata rantai penyambung perjuangan yang memiliki jati diri dan momentum Islami yang kekal berterusan.

Maka bertebaranlah golongan ini ke segenap 2/3 dunia, mecetuskan revolusi global. Menyinari semesta dengan Islam dan iman, disaat umat dalam zaman gelap jahiliyyah, hingga sampai kepada kita, umat Islam di Nusantara hari ini.

Inilah yang ingin dikupas dalam Forum 'Revolusi Dunia : Rasulullah Ikon Muslim Professional' yang bertujuan menggali rahsia dan formula diamalkan Rasulullah yang merupakan insan versatile, ikon Muslim professional untuk diterapkan dan difahami para remaja amnya dan para mahasiswa khususnya, demi mengembalikan kegemilangan Islam yang satu masa lalu berjaya merevolusikan dunia dengan tenaga para pemudanya.

Anda – profesional masa hadapan!

Tak kiralah anda bakal doktor, jurutera, pensyarah atau arkitek! Sesungguhnya dunia hari ini telah ramai melahirkan golongan professional. Tetapi kita masih ketandusan professional yang Muslim (dan Mukmin), yang sedar akan peranannya bukan hanya berlegar di gelanggangnya sahaja, tetapi seluas lapangan ummah, sejauh dunia merentang, setinggi langit dan bumi!

Oleh itu, kami menjemput anda, bakal-bakal profesional masa hadapan untuk berevolusi bersama-sama kami!

Nama Program : Revolusi Dunia : Rasulullah Ikon Muslim Professional
Panelis : Prof. Dr. Ismawi Zen (Pensyarah KAED) dan Imran Koyube (Presiden iLuvislam.Com)
Tarikh/Masa : 28 Februari 2011, 8.30-11 malam
Tempat: KAED Galeri,Kuliyyah Architecture & Environmental Design (KAED), IIUM Gombak.

*Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Saudara Aidi (012-2414176 / 013-2001870)

Fokus Kupasan

1. Menjadikan Rasulallah, para sahabat, dan tokoh-tokoh islam sebagai role model bagi menerapkan nilai-nilai profesionalisma dan integriti, melalui kupasan Sirah
2. Mengambil iktibar daripada revolusi di Timur Tengah, di mana silapnya nilai dan etika kepimpinan umat Islam (kupasan isu semasa)
3. Revolusi pemikiran dalam kalangan mahasiswa, bagaimana dan ke mana arah tuju?
4. Resolusi, apa nilai etika yang perlu ada dalam diri mahasiswa dalam mencapai Muslim Profesional. Mengapa perlu jadi Muslim Profesional?

Kamus Istilah

*Avant-garde : Golongan yang aktif dalam inovasi atau aplikasi (atau, konsep) baru dalam sesuatu bidang, biasanya merujuk kepada bidang seni, kebudayaan, dan politik.

No comments:

Post a Comment