Wednesday, May 25, 2011

Mesir Didesak Buka Sempadan Rafah






Isnin , 23/05/2011-Rakan kemanusiaan antarabangsa menyeru Majlis tentera dan kerajaan di Mesir untuk memenuhi janji mereka untuk menyelesaikan pengepungan di Semenanjung Gaza, membuka sempadan Rafah dan membebaskan para tahanan Palestin.

Rakan kemanusiaan berkata penduduk Gaza telah terdedah selama 63 bulan kepada sekatan yang tidak adil dan masih tidak dapat hidup secara normal. Organisasi ini juga menyeru agar mereka melepaskan semua tahanan Palestin dari penjara Mesir dan membolehkan mereka kembali ke rumah mereka.



Jihad Islam menegaskan Keselamatan Tebing Barat masih mensasarkan ahli-ahlinya

Isnin , 23/05/2011 – Gerakan Jihad Islam telah memperbaharui tuduhan bahawa badan keselamatan Tebing Barat terus mensasarkan ahli-ahlinya setelah menandatangani perjanjian persatuan bersejarah antara puak-puak yang memerintah wilayah Palestin.

Gangguan terhadap Jihad Islam oleh badan-badan keselamatan Tebing Barat sebenarnya telah berlaku sejak menandatangani perjanjian kesatuan "dalam usaha oleh beberapa pihak untuk mengganggu suasana perdamaian dan kesatuan antara puak-puak perlawanan," kata seorang pegawai Jihad Islam dalam kenyataan akhbar, pada hari Rabu.

Agensi-agensi itu menangkap sepuluh ahli Jihad Islam, termasuk seorang yang lumpuh, ketika serangan di tengah acara Hari Nakba di Jenin dan Al-Khalil.



Zionis Israel serbu rumah penduduk Palestin

Isnin , 23/05/2011 – Tentera Zionis Israel hari ini telah bertindak melampaui batas dan hak-hak kemanusiaan bilamana mereka dengan sesuka hati menyerbu masuk rumah rakyat Palestin semata-mata untuk mengetahui tuan rumah. Zionis yang lengkap dengan senjata terus-menerus melakukan serbuan biadap itu. Mengikut penduduk Palestin, serbuan itu bertujuan untuk mendapatkan maklumat isi rumah penduduk Palestin.



Israel tidak bimbang janji Netanyahu untuk membongkar penempatan JV

Isnin , 23/05/2011 - Ketua pihak berkuasa tempatanLembah Jordan, David Elhayani, berkata dia tidak bimbang tentang masa depan aktiviti penempatan di lembah itu selepas ucapan Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu yang disampaikan di Knesset Selasa lepas.

Dia berkata bahawa ucapan tidak memberikan ancaman terhadap penempatan di sana. Dalam ucapan tersebut, Netanyahu berkata perjanjian masa depan dengan Arab perlu membenarkan Israel untuk mengekalkan kehadiran tentera jangka panjang di sepanjang Sungai Jordan. Tapi itu tidak bermakna tidak akan ada komuniti Yahudi di sana, katanya.

Ucapan tersebut menerima kritikan daripada beberapa pihak yang mengatakan Netanyahu akan membongkar penempatan terpencil di Lembah Jordan sambil mengekalkan kawalan ke atas blok penempatan utama.



IPS ingkar perintah mahkamah supaya benarkan tahanan menelefon keluarga

Isnin , 23/05/2011 – Perkhidmatan penjara rejim Zionis (IPS) telah melanggar perintah mahkamah tinggi supaya membenarkan seorang tahanan penjara, Ahlam Al-Tamimi menghubungi keluarganya di Jordan melalui telefon.

Tamini telah memfailkan kes tersebut kepada mahkamah tinggi bagi menuntut haknya untuk menghubungi keluarganya melalui telefon memandangkan semua ahli keluarganya tinggal di Jordan manakala lawatan hanya dibenarkan kepada sanak-saudara "tahap pertama".

Mahkamah tinggi telah menetapkan bahawa menelefon keluarga adalah hak wanita itu tetapi IPS menafikannya dan menolak walaupun sebarang perbincangan mengenainya. Tamimi telah ditahan sejak 2001 dan menghadapi 16 hukuman sepanjang hayat atas
tuduhan membantu pejuang-pejuang yang menentang rejim Zionis.



Terroris Israel Rancang Bom Masjid Agung Hasan Beik di Yafa

Isnin , 23/05/2011 - Sumber media Israel menyiarkan "Rancangan Terroris" yang hendak meledakan salah satu masjid kota Yafa di pusat Palestin 1948, yang akan dilakukan sekelompok ekstrimis Yahudi yang ditangkap baru-baru ini.

Beberapa sumber melaporkan, Selasa (17/5) bahawa polisi Israel baru-baru ini menangkap sekumpulan Yahudi terdiri dari 7 orang anggota, dipimpin penguam Israel, Gore Finkelctien, dengan tuduhan merancang meletupkan Masjid Agung Hasan Beik di Yafa, membunuh imam masjid dan para jamaah warga Palestin.

Menurut rancangan tersebut, mereka akan meletupkan masjid menggunakan bom yang akan diledakan setelah solat Jumaat, selepas operasi yang mereka sebut sebagai "Penarikan Harga" bagi ekstrimis Yahudi.

Disebutkan bahawa Masjid Agung Hasan Beik selama beberapa tahun terakhir menjadi sasaran serangan perkauman pihak ekstrimis Yahudi. Sebahagiannya dengan meruntuhkan menara masjid, melempar kepala babi ke dalam masjid dan usaha pembakaran serta memusnahkan seluruh masjid.

Berita terkini berkenaan Palestin di iLuvislam.com adalah kerjasama di antara iLuvislam.com dengan pihak Palestinkini. Berita diterjemah dan disunting oleh pasukan penterjemah Palestinkini.

No comments:

Post a Comment