Wednesday, May 4, 2011

Merci Allah




'Merci ' [terima kasih] itulah perkataan yang sering saya gunakan sewaktu melawat kota Paris dahulu, kerana itu antara perkataan yang penting serta mudah diingati, dan yang selebihnya bertutur dalam 'Manglish' sambil di rojak dengan bahasa isyarat sahaja. Terasa kelakar pula bila dikenang kembali. .... ALLAHuakbar..

Merci Allah

Kembali kepada tajuk kita. Apakah yang akan diucapkan sekiranya kita diberi penghargaan? Merci .. Syukran jazilan... Terima Kasih...ya... terima kasih dan terima kasih. Semakin banyak penghargaan yang diberi, semakin banyak juga perkataan terima kasih yang dituturkan. Rasa berterima kasih ini akan mudah hadir tanpa dipaksa dan tidak perlu di asuh kerana ia adalah fitrah.

Justeru sifat berterima kasih kepada orang yang berjasa yang lahir pada diri seorang insan itu adalah juga suatu tuntutan syarak. Dari sifat berterima kasih ini akan lahirlah perasaan kasih sayang dan kemesraan. Namun apabila perasaan ini hilang (atau tidak wujud?), ia hanya mengundang kebencian dan perpecahan.

Bukan itu sahaja.Rasulullah SAW telah menjadikan sikap berterima kasih sesama manusia ini sebagai tanda seorang itu bersyukur kepada Allah. Sabda baginda SAW daripada Abu Hurairah r.a:

Mafhumnya: "Barangsiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia, dia tidak mensyukuri Allah". (Hadith riwayat Ahmad dan At-Tirmizi. Kata Al-Albani: Sahih)

Itu sesama kita.

Bagaimana pula kita dengan ALLAH SWT yang Maha Memberi Nikmat kepada seluruh mahkluk-Nya? Dialah pemberi nikmat yang sebenar, malah menjanjikan tambahan nikmat kepada yang sentiasa bersyukur/ berterima kasih sebagaimana Dia menjanjikan azab yang keras untuk yang tidak bersyukur.

وَإِذۡ تَأَذَّنَ رَبُّكُمۡ لَٮِٕن شَڪَرۡتُمۡ لَأَزِيدَنَّكُمۡ‌ۖ وَلَٮِٕن ڪَفَرۡتُمۡ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِيدٌ۬
Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras.
(Surah Ibrahim 14 : Ayat ke 7)

Seharusnya sebagai seorang muslim tidak kira apa juga situasi samada di bantu, di beri nikmat malah apabila di timpa musibah dan pelbagai lagi situasinya, haruslah sentiasa berterima kasih/bersyukur kepada ALLAH, kerana didalamNya terkandung 1001 pelajaran dan peringatan buat mereka yang sentiasa berfikir.

Sedarkah kita bahwa ALLAH menjaga kita siang dan malam, menjaga kita 24 jam. ALLAH melayani kita baik saat kita sedar atau ketika kita tidur, ketika kita ingin melangkahkan kaki, ALLAH menggerakkah kaki kita, ketika kita ingin memegang sesuatu ,Allah pun menggerakkan tangan kita, ketika kita ingin merasakan makan ALLAH membantu kita memasukkan sampai kedalam perut kita sehingga kita bisa merasakan kenyang. Bayangkan apa jadinya bila ALLAH menarik nikmat-nikmat ini kembali? Semuanya jadi serba tidak kena.

SubhanALLAH..ALLAHuakbar

Oleh itu, berterima kasihlah dan sentiasa bersyukur, tapi jangan hanya syukur dimulut, tetapi perlu dirasakan dalam hati, tidak hanya didiucapkan tetapi dihayati, dirasakan sampai didalam hati, dalam rasa kita akan lebih baik lagi bila kita bersyukur dengan memperbaiki kualiti dan kuantiti ibadah kita, meningkatkan kekusyukan dalam solat wajib, meningkatkan solat sunnah, berdzikir dan pelbagai lagi. Semoga Allah menjadikan kita hamba yang bersyukur dan menganugerahkan nikmat-Nya yang melimpah ruah. Juga mudah-mudahan kita menjadi umat yang bersatupadu diikat oleh perasaan kasih sayang dan disulami rasa terima kasih sesama kita....’Merci ALLAH’

No comments:

Post a Comment