Wednesday, June 1, 2011

Karnival Inovasi Islam Peringkat Kebangsaan 2011

31 MEI 2011, KUALA LUMPUR – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dengan kerjasama pelbagai agensi kerajaan termasuk Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), Kementerian Pengajian Tinggi dan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) akan menganjurkan Karnival Inovasi Islam Peringkat Kebangsaan 2011, pada 2 hingga 5 Jun 2011 bersamaan 29 Jamadilakhir hingga 3 Rejab 1432H bertempat di Perkarangan Masjid Negara dan Kompleks Pusat Islam, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), Kuala Lumpur.



Penganjuran karnival yang bertemakan “Inovasi Teras Tamadun Ummah” ini merupakan kali kedua diadakan selepas penganjuran pertama dilaksanakan dengan jayanya pada 5-8 Ogos 2010 bertempat di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Putrajaya. Ia dianjurkan bagi menyahut saranan YAB Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia supaya produk-produk inovasi dan penemuan baru dalam bidang hal ehwal Islam dapat ditonjolkan kepada masyarakat.



Karnival pada tahun ini juga bakal mencatit sejarah tersendiri apabila Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong Al-Wathiqul Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah telah perkenan untuk berangkat menyempurnakan Majlis Perasmian Karnival Inovasi Islam yang berlangsung pada 2 Jun 2011 (Khamis).

Objektif karnival ini adalah :

* Untuk menjadikan Malaysia sebagai pemacu inovasi Islam dalam pelbagai bidang sekaligus menjadi negara Islam contoh.
* Di kesempatan ini syarikat, institusi-institusi pendidikan dan akademik, agensi kerajaan, NGO dan lain-lain diberi peluang untuk menonjolkan dan memasarkan produk dan perkhidmatan inovatif dalam bidang hal ehwal Islam yang dihasilkan kepada masyarakat umum.
* Selain itu, karnival ini juga akan memberi pengiktirafan kepada individu atau pihak yang telah memberi sumbangan besar kepada pembangunan Inovasi Islam negara



Lebih daripada 20 program keilmuan berkonsepkan inovasi akan diadakan sepanjang karnival ini berlangsung, iaitu dalam bentuk seminar, bengkel, demontrasi. Antaranya:

* Program Ilmiah
* Seminar Inovasi Halal Sektor Industri
* Seminar Masjid Inovasi Kebangsaan
* Bengkel Inovasi Sains Islam
* Bengkel Inovasi Khat Komuniti
* Bengkel Tahsin Al-Quran
* Seminar Inovasi Islam 2011
* RancanganTaalim
* Bersama Ikon Inovasi Imam Muda
* Bersama Ikon Inovasi Da’i Kecil Adik-adikku



Pertandingan dan Demonstrasi

* Pertandingan Rekacipta Inovasi Islam
* Pertandingan Mewarna Inovasi
* Demonstrasi Rekacipta Busana Muslim
* Demonstrasi Produk Kesihatan dan Rawatan Diri
* Demonstrasi Produk Inovasi dan Pertunjukan Robotik
* Uji Bakat Program Adik-Adikku
* Program Pameran, Ekspo dan Jualan (125 Buah Booth)
* Pameran Produk-Produk Inovatif
* Jualan Gudang
* Pameran Robotik



Program Lain

* Majis Anugerah Kecemerlangan UPKK dan STAM Peringkat Kebangsaan 2011
* Majlis Bacaan Yasin dan Doa
* Selamat Sempena Hari Keputeraan SPB Yang di-Pertuan Agong
* Forum Perdana Ehwal Islam



Beberapa program akan juga akan bersiaran secara langsung menerusi RTM 1 dan TV Al-Hijrah iaitu;

* Majlis Perasmian Karnival
* Forum Perdana Ehwal Islam
* Siaran Khutbah Jumaat Inovasi
* Persembahan Adik-Adikku



Antara pengisian penting dalam karnival ini juga ialah Ekspo & Pameran Inovasi yang melibatkan sektor kerajaan dan swasta yang akan diadakan di Masjid Negara. Sebanyak 125 buah booth pameran disediakan bagi menempatkan pameran Inovasi Islam terdiri daripada institusi-institusi yang banyak terlibat dengan R&D, khususnya daripada IPTA, NGO dan pelbagai pihak dalam negara. Untuk makluman, 28 buah IPTA telah bersetuju mempamerkan 40 produk inovasi Islam mereka yang terkini berasaskan kepada aktiviti R&D yang telah direkacipta.



Pihak Johor Corporation, melalui agensinya iaitu Institut Pembangunan Pengurusan Johor (IPPJ) juga turut memberikan komitmen yang tinggi bagi menjayakan program-program dalam karnival inovasi, khususnya bagi pengendalian ekspo dan pameran inovasi. Pihak J-Corp telah membantu mendapatkan penyertaan bagi 100 peserta ekspo dari kalangan pihak swasta / industri dari pelbagai sektor makanan, kesihatan, perbankan, kraftangan dll yang berkonsepkan produk inovasi (R&D). Para pengunjung juga berpeluang untuk menemui para peserta Imam Muda Musim Kedua yang turut ”turun padang” bagi sama-sama memeriahkan karnival berkenaan.

Acara kemuncak pada Majlis Perasmian dan Pelancaran Karnival Inovasi Islam adalah Anugerah Inovasi Islam sebagai tanda pengiktirafan kepada individu, sektor perkhidmatan & produk yang melibatkan masyarakat secara meluas, dan memberi manfaat kepada umat Islam dan masyarakat bukan Islam, sehingga ke peringkat antarabangsa. Antara anugerah yang akan disempurnakan oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dalam Majlis Perasmian pada 2 Jun 2011 dalam karnival kali ini ialah:

* Anugerah Khas Inovasi Islam Peringkat Kebangsaan
* Anugerah Inovasi Institusi Masjid Mandiri
* Anugerah Inovasi Institusi Pendidikan Islam
* Anugerah Inovasi Agensi Islam
* Anugerah Inovasi Produk Halal
* Anugerah Inovasi Sistem Kewangan Islam







Pada tahun lepas hampir 300,000 pengunjung telah datang menyaksikan karnival di Kiblat Walk, Masjid Tuan Mizan Zainal Abidin. Dijangkakan karnival tahun ini akan berjaya menarik antara 300,000 hingga 450,000 pengunjung beragama Islam dan bukan Islam. Selain itu dianggarkan seramai 700,000 orang akan menonton pelbagai aktiviti yang disiarkan secara langsung/rakaman menerusi RTM1 bagi satu-satu masa.



Maklumat lanjut berhubung program boleh dilayari melalui laman sesawang rasmi JAKIM di www. islam.gov.my atau laman sesawang rasmi Masjid Negara di www. masjidnegara.gov.my serta boleh menghubungi JAKIM di talian 03-8886 4259/ 4845 atau Masjid Negara di talian 03-2693 7784.






No comments:

Post a Comment