Thursday, April 7, 2011

Kanak-Kanak Palestin Sambut Hari Kanak-Kanak


Ratusan kanak-kanak Palestin dan keluarga mereka hari ini menghadiri festival menyambut Hari Kanak-kanak di Semenanjung Gaza yang diduduki Israel.

Kanak-kanak itu yang menerima kesan hebat daripada keganasan di wilayah mereka, mempersembahkan lagu-lagu kebangsaan dan tarian tradisional pada majlis yang diadakan oleh Pusat Al-Dameer bagi hak asasi manusia di Semenanjung Gaza.

Ketua pusat itu, Khalel Abu Shamala, berkata acara tersebut merupakan sebahagian daripada projek pusat, yang ditaja oleh Kesatuan Eropah (EU).

Beliau mengambil perhatian bahawa program tersebut bertujuan membantu kanak-kanak Palestin dan mengajar mereka untuk melahirkan perasaan dan fikiran mereka. Ia juga untuk meningkatkan kesedaran mereka tentang hak-hak yang cerobohi akibat sekatan dan halangan.

Wakil EU, Ayman Futeha, berkata kesatuan itu komited untuk menyokong semua projek yang membantu kanak-kanak itu mencapai cita-cita mereka. Lobna Al-Najar, seorang pengarah dari Persatuan Selamatkan Kanak-kanak Sweden, menekankan pentingnya menghentikan keganasan terhadap kanak-kanak.

Al-Najar berkata kira-kira dua juta kanak-kanak yang tinggal di wilayah Palestin diduduki Israel menderita kekurangan bantuan manusia, baik akibat sekatan di Semenanjung Gaza atau halangan tembok di Tebing Barat. Pelajar perempuan Aya Roweka, 12, menyampaikan ucapan bagi pihak kanak-kanak Palestin.

Roweka menegaskan walaupun menghadapi kesulitan dan penderitaan, kanak-kanak Palestin itu tidak akan menyerah kalah.
"Kami akan terus berjuang hingga kami mendapat hak-hak kami, seperti kanak-kanak lain di dunia," katanya.

- Gaza, 6 April 2011

No comments:

Post a Comment