Saturday, October 8, 2011

Super Iman





Keimanan merupakan nikmat tertinggi yang dianugerahkan Allah kepada manusia. Keimanan ibarat motor penggerak dalam diri manusia. Ia berfungsi untuk mengendalikan perkataan, perbuatan, gerak langkah hingga getaran hati. Malah lintasan-lintasan dalam diri seseorang juga sangat bergantung pada kemantapan dan ketegaran imannya.

Keimanan yang berintikan lafaz La ilaha illallah, bukanlah kata-kata tanpa makna. Bukan pula janji kosong tanpa tindakan susulan. Kalimat ini merupakan pintu masuk ke dalam 'bangunan' Islam, yang membezakan muslim dengan ghairu nuslim (bukan Islam).Kalimah ini mampu mempengaruhi kehidupan insan yang menghayatinya. Seseorang yang memahami kalimah ini secara benar dan bermuamalah dengannya akan dapat menempuh hidup ini penuh dengan perhitungan dan pertimbangan. Setiap gerak dan diamnya merupakan realisasi ikrar bagi kalimah yang telah diucapkannya. Inilah kalimat yang memberikan kekuatan, keteguhan, kesabaran, keberanian dan keyakinan yang dalam ketika meniti kehidupan.

وَبَشِّرِ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ أَنَّ لَهُمۡ جَنَّـٰتٍ۬ تَجۡرِى مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَـٰرُ‌ۖ ڪُلَّمَا رُزِقُواْ مِنۡہَا مِن ثَمَرَةٍ۬ رِّزۡقً۬ا‌ۙ قَالُواْ هَـٰذَا ٱلَّذِى رُزِقۡنَا مِن قَبۡلُ‌ۖ وَأُتُواْ بِهِۦ مُتَشَـٰبِهً۬ا‌ۖ وَلَهُمۡ فِيهَآ أَزۡوَٲجٌ۬ مُّطَهَّرَةٌ۬‌ۖ وَهُمۡ فِيهَا خَـٰلِدُونَ
Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh, sesungguhnya mereka beroleh Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; tiap-tiap kali mereka diberikan satu pemberian dari sejenis buah-buahan Syurga itu, mereka berkata: Inilah yang telah diberikan kepada kami dahulu dan mereka diberikan rezeki itu yang sama rupanya (tetapi berlainan hakikatnya) dan disediakan untuk mereka dalam Syurga itu pasangan-pasangan, isteri-isteri yang sentiasa bersih suci, sedang mereka pula kekal di dalamnya selama-lamanya.
(Surah Al-Baqarah 2: Ayat 25)

No comments:

Post a Comment