Thursday, September 8, 2011

Ramadhan Ditinggalkan, Masjid Jangan Ditinggalkan





Ramadhan telah berlalu pergi. Sewaktu ramadhan dahulu kita selalu ke masjid menunaikan solat sunat tarawih. Apakah bila ramadhan berlalu pergi meninggalkan kita, kita turut meninggalkan masjid? Janganlah begitu. Begitu banyak masjid yang indah-indah terbina untuk kita, pasti ianya bukan hanya untuk bulan ramadhan sahaja.

Mengimarahkan Masjid

Alhamdulillah, dapat lagi kita merayakan Aidilfitri yang mulia. Kali ini semuanya baru. Pakaian baru, rumah baru tetapi yang lebih penting ialah jiwa baru selepas melalui proses tarbiah daripada madrasah Ramadan lalu.

Semoga puasa, sedekah, solat sunat Tarawih, bacaan al-Quran kita berjaya menjadi perisai kepada hati yang keras ini daripada sebarang bentuk musibah dan bahaya.

Prof Dr Yusuf al-Qaradhawi menyatakan, jadilah kamu hamba-hamba Allah dan jangan kamu menjadi hamba Ramadan. "Kun rabbaniyyan wala takun ramadhaniyyan" maksudnya berbuat baik bukan hanya bermusim.

Pergi masjid bukan ikut selera kita atau melihat orang ramai ke sana kita pun pergi. Kenapa kita hanya bersemangat pada bulan Ramadan? Oleh itu, marilah kita jadikan semangat serta kesungguhan di bulan Ramadan sebagai 'percikan' bagi meneruskan kerajinan pada 11 bulan mendatang.

قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاء فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوِهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ
Sungguh Kami (sering) melihat mukamu menengadah ke langit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai. Palingkanlah mukamu ke arah masjidilharam. Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Al Kitab (Taurat dan Injil) memang mengetahui, bahwa berpaling ke masjidilharam itu adalah benar dari Tuhannya; dan Allah sekali-kali tidak lengah dari apa yang mereka kerjakan.
(Surah Al-Baqarah 2: Ayat 144)

No comments:

Post a Comment